Hvorfor skal man opprette Instagramkonto for bedrift? Folk bruker denne sosiale medie-kanalen til i finne inspirasjon, oppdage ting de er opptatt av og dele sine lidenskaper med andre likesinnede.
Ved å opprette en Instagram bedriftskonto kan du publisere innhold i ulike format. Eksempelvis feedposter, Reels, stories og LIVE-sendinger. Her gjelder det å være visuell i historiefortellingen for å bli oppdaget av nye kunder.
I denne artikkelen vil jeg forklare hvordan du setter opp en bedriftskonto på Instagram, hvordan du tilpasser Instagramprofilen til bedriften din og hvilket innhold du kan publisere i kanalen. Til slutt gir jeg deg 5 tips til enkelt innhold å publisere på bedriftens Instagramkonto.
- Opprette Instagramkonto for bedrift
- Lag en perfekt Instagram profil
- Innhold du kan poste på Instagram
- 5 tips til enkelt innhold på Instagram
Opprette Instagramkonto for bedrift
Dersom du har en Instagramkonto fra før, så går du inn på profilen din og klikker på de tre strekene i øvre høyre hjørne.
- Velg innstillinger, og så helt nederst: «Legg til konto».
Om du ikke har Instagram fra før må du først laste ned Instagram-appen fra App Store eller Google Play. For å opprette en helt ny profil til bedriften må du trykke:
- «Registrer deg med telefon eller e-post» og benytte bedriftens kontaktinformasjon.
Fyll så inn bedriftens informasjon i de påfølgende stegene.
- «Navn» benyttes til søkemotor på Instagram, og kan gjerne inneholde hva bedriften gjør for andre i tillegg til navnet, for eksempel: «Myrstad Media, sosiale medier».
- Som brukernavn setter du helt enkelt bedriftens navn. (Det bør være det samme på alle bedriftens sosiale mediekanaler.)
Tips:
Noter ned passordet, og aktiver totrinnsgodkjenning med én gang.
Lag en perfekt Instagram profil
For effektiv bruk av Instagram bør bedriftsprofilen settes opp på en optimal måte. Dette betyr å holde seg til sin merkevare, gi riktig informasjon, og gjøre det enkelt for kundene å ta kontakt.
Profilbilde: Mange velger å benytte bedriftens logo her, men du kan også ha bilde av bedriftens lokale (f.eks. inngangsparti), eller en relevant person for bedriften. Bildet må passe i en sirkel, og jeg anbefaler å benytte størrelsen: 1080×1080 piksler.
Navn: I tillegg til bedriftens navn kan du inkludere et søkbart ord for bedriftens tjenester/produkter. (Søkbart ord = noe kunder kunne søkt på for å finne dine produkter/tjenester.)
Biografi: I Instagrambiografien forklarer du kort hva bedriften tilbyr sin målgruppe. Benytt gjerne listeform for informasjon og emojies for å erstatte ord. Husk å alltid inkludere en CTA her som forteller hva du ønsker at kunden skal gjøre (CTA=Call to action. For eksempel: Send meg en melding). I biografien kan du kun bruke 150 tegn.
Nettsted: Her kan du linke til bedriftens nettsted eller ønsket landingsside.
Side: Koble Instagramprofilen opp mot Facebooksiden til bedriften.
Kategori: Velg en kategori som stemmer overens med din bedrifts virksomhet.
Kontaktalternativer: Legg gjerne inn både e-post, telefon og adresse. Det varierer hvilken kontaktform kunder ønsker å benytte, så ved å tilby alle så forenkler du kjøpsprosessen.
Handlingsknapper: Bestill, Book nå eller Reserver er ulike handlingsknapper du kan ha i profilen din, for noen passer ingen av disse.
Profilvisning: Her kan du velge hvilken informasjon du ønsker å ha synlig for alle.
Mye av bedriftsprofilen kan endres på etter du har tatt den i bruk, så her kan du utforske hva som fungerer best for din bedrift.
Innhold du kan poste på Instagram
Bedriften din kan benytte Instagram til å fortelle historiene til produktene/tjenestene sine for å inspirere kunder. Ved å opprette en Instagram bedriftskonto kan du publisere innhold i ulike format:
- Feedpost
- Bilde: 1-10 bilder per post. Perfekt for status, mini-blogg, lister eller annet. Karusellpost (>1 bilde) kan benyttes til visuell historiefortelling med bilder, grafisk fremstilling eller for å kombinere bilde og video i samme post.
- Video: Du kan publisere video som er lengre enn Reels (men også korte videoer) i din Instagram feed. Her kan du for eksempel publisere LIVE-sendinger som opptak etter sendingen er over.
- Stories
- Video, bilde eller tekst som er synlig i 24 timer. Perfekt for å oppdatere om daglige aktiviteter, arrangement, trender og lanseringer.
- Bruk stickers for å skape engasjement i stories, og pass på at teksten ikke dekker fokuspunktet i bildet eller videoen din.
- LIVE-sending
- Bedrifter kan benytte direktesending til arrangement, samlinger eller for å vise kundene hvordan dine produkter/tjenester kan brukes.
- Reels
- Kort og engasjerende video med lydspor. Du kan klippe sammen flere videosnutter eller kjøre en enkelt snutt satt sammen med ønsket lydspor.
- Lydsporet kan være musikk eller opptak. Velg gjerne trendy lydspor (det er ofte de som gir best rekkevidde), men tilpass for å holde det relevant til din merkevare.
Jeg anbefaler å benytte en miks av innhold i de ulike formatene i din innholdsstrategi. Instagram «liker» at du benytter de ulike formatene de tilbyr og kan belønne deg i form av bedre organisk rekkevidde, spesielt om du er tidlig ute når de lanserer nye muligheter.
5 tips til enkelt innhold på Instagram
Du har sannsynligvis mer innhold til sosiale medier enn du tror. Det er populært med gjenbruk i disse dager, også i sosiale medier. Bruk det du har tilgjengelig for å lage enkelt innhold på Instagram:
- Websidebilder og tekst
Lag poster fra ulike deler av websiden din med eksakt den teksten som står på websiden. - Før/etter-bilder
Vis arbeidsplassen når dere startet VS nå (bruk det peneste bildet først slik at det vises i feeden).
Vis en kundeopplevelse før VS etter. - Tilbakemeldinger og anmeldelser
Lag en karusellpost av anmeldelser dere har fått på google. - Brukergenerert innhold
Spør kunder om å få lov å benytte innhold de har tagget dere i på sosiale medier. - Personlige historier
La en ansatt fortelle om sin jobb-hverdag gjennom en uke.
Kun fantasien setter grenser på hvordan du kan gjenbruke innhold som allerede eksisterer.
Husk å alltid spørre de som er med på bildet/videoen om tillatelse før publisering.
Etter å ha lest dette håper jeg at du har fått satt opp din bedriftskonto på Instagram, og er i gang med publisering av variert innhold. Legg gjerne igjen brukernavnet til din bedrifts Instagramkonto i kommentarfeltet.
Hvis du står fast håper jeg at du sender meg en melding, så hjelper jeg deg gjerne.
Trackback/Tilbaketråkk