Som bedrift er du interessert i å kommunisere med kunden i alle faser av kjøpsprosessen. Uansett om du selger produkter eller tjenester til bedrifter eller privatpersoner, så når du beslutningstakerne på sosiale medier – men kun hvis du er synlig.
Så hvilke faser er det vi skal kommunisere til? AIDAS-modellen er en kommunikasjonsmodell som beskriver fasene en forbruker går gjennom når hun eller han blir påvirket av markedsføring. AIDAS står for oppmerksomhet, interesse, ønske, handling og tilfredshet. Det er viktig å påpeke at dagens digitale forbrukeratferd ikke er lineær, men at kunden ofte vil hoppe frem og tilbake mellom de overnevnte fasene.
Her kommer viktigheten av en god tilstedeværelse i sosiale medier frem. Vi kan bruke sosiale medier til å nå forbrukeren i de ulike fasene, uansett hvilken den hopper til. Dette gjøres ved riktig valg av sosiale medie-kanaler, produksjon av kvalitetsinnhold og viktigst av alt – en tydelig strategi for arbeidet.
Velg de riktige sosiale medie-kanalene for bedriften din
Det er viktig å velge de sosiale medie-kanalene som kundene dine bruker mest. Ved å være til stede i de riktige plattformene vil innholdet du publiserer ha større effekt til det du ønsker å oppnå. Det finnes et stort utvalg av sosiale mediekanaler, men det er ingen god idé å være til stede i alle. Velg heller noen få som er relevante for din bedrift, og gjør det skikkelig.
Facebook gir muligheten for alle til å dele idéer, få kontakt med familie, venner og andre med like interesser. Bedrifter bruker Facebook til å bygge nettverk, fortelle sine historier, vise frem produkter/tjenester og selvfølgelig for å selge. For å øke bevisstheten rundt bedriften din, kan du opprette en facebookside. Denne siden fungerer som et gratis «utstillingsvindu» på nett. På facebooksiden kan du publisere innhold i ulike format, slik som feedposter, stories, LIVE-sendinger, arrangement eller grupper. Slik finner du potensielle kunder og bygger opp en følgerskare.
Instagram gir folk muligheten til å dele sin lidenskap gjennom bilder og video. Bedrifter kan benytte Instagram til å fortelle historiene til produktene/tjenestene sine for å inspirere kunder. Folk bruker denne sosiale medie-kanalen til i finne inspirasjon, oppdage ting de er opptatt av og dele sine lidenskaper med andre likesinnede. Ved å opprette en Instagram bedriftskonto kan du publisere innhold i ulike format, slik som feedposter, reels, stories og LIVE-sendinger. Her gjelder det å være visuell i historiefortellingen for å bli oppdaget av nye kunder. Her kan du lese om hvordan opprette en Instagramkonto for bedrift: https://myrstadmedia.no/opprette-instagramkonto-for-bedrift/
LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk. Denne sosiale medie-kanalen benyttes av folk i business-stemning. Bedrifter kan bruke denne sosiale mediekanalen til å bygge sterkere relasjoner til sine ansatte, kunder og til rekruttering. Ved å opprette en bedriftsside på Instagram kan du publisere innhold i ulike format, slik som feedposter, stories og artikler. Siden folk er i business-stemning når de går inn på denne plattformen, er det større fokus på faglig innhold enn visuell fremstilling av innholdet.
I tillegg til disse er Snapchat, Messenger, Youtube og TikTok populære sosiale mediekanaler i Norge.
Produksjon av kvalitetsinnhold
Du kan velge å publisere innhold i ulike formater alt etter hvilken plattform du publiserer det til.
- Feedpost
- Statuspost: kort, tekstbasert post for å dele raske oppdateringer
- Følelse-/aktivitetspost: oppdatering med en følelse, aktivitet eller humør
- Meldingspost: en post med send melding-knapp hvor du kan be kunder starte en samtale eller gi deg tilbakemelding
- Lenkepost: del en lenke for å dirigere kunder til en nettside
- Stories
- Video, bilde eller tekst som er synlig i 24 timer. Perfekt for å oppdatere om daglige aktiviteter, arrangement, trender og lanseringer.
- Bruk stickers for å skape engasjement i stories, og pass på at teksten ikke dekker fokuspunktet i bildet eller videoen din.
- LIVE-sending
- Bedrifter kan benytte direktesending til arrangement, samlinger eller for å vise kundene hvordan dine produkter/tjenester kan brukes.
- Arrangement
- Du kan holde arrangement på nett eller personlig. Ved nettbaserte arrangement kan en velge å ta påmeldingsavgift for å se innholdet.
- Grupper
- Kan være privat (andre kan se gruppen, men kun medlemmer ser innholdet), hemmelig (kun inviterte ser gruppen og kun medlemmer ser innholdet) eller offentlig (alle ser gruppen og innholdet). Grupper gir plass for å starte samtaler, dele bilder og videoer, legge planer og dele tips og triks med hverandre.
- Reels
- Kort og engasjerende video med lydspor. Man kan klippe sammen flere videosnutter eller kjøre en enkelt snutt satt sammen med ønsket lydspor.
- Lydsporet kan være musikk eller opptak. Velg gjerne trendy lydspor (det er ofte de som gir best rekkevidde), men tilpass for å holde det relevant til din merkevare.
- Artikler
- Langformat tekst for å dele informasjon.
Uansett hvilket innholdsformat du velger å benytte, så er det viktigste at du kommuniserer til din målgruppe. Fortell historier, gi verdi til ditt publikum og kommuniser fordelene ved produktene eller tjenestene som du selger.
POST-modellen
Kanskje viktigst av alt når det kommer til synlighet for bedrifter i sosiale medier er en tydelig strategi for arbeidet. Det er ikke «bare å poste» i sosiale medier. Man skal tenke over tema, mål for posten, tekstinnhold, bilde/filmmateriell, utforming, målgruppe, tid for publisering og så videre.
POST-modellen er et strategisk rammeverk som kan benyttes for å lage en strategi til sosiale medier. POST står for people, objectives, strategy og technology.
People
Sosiale medier skal være nettopp det – sosialt. Det unike med sosiale medier er at du kan kommunisere 1 til 1, 1 til mange og mange til mange. Kundedialog er derfor en vei til sukses. En god relasjon til forbrukeren handler om å bygge tillit, troverdighet, åpenhet, gjensidig forståelse og tilfredshet. Du ønsker å bygge et community med den målgruppen som har best gevinstpotensialet.
Objectives
Mål til sosiale medier bør være gode, spesifikke mål som kan måles. Hva som er et godt mål avhenger av hva som er viktig for din bedrift; er hovedmålet å øke merkekjennskapen eller å skape direkte salg? Det er en forutsetning at målene til slutt fører til økonomiske verdier for bedriften. Viktigst er at målene du velger er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbundet, og at du setter opp målekriterier for hvordan målingene skal gjennomføres.
Strategy
For å sette opp en strategi for sosiale medier bør du først undersøke målgruppens atferd på nett. I tillegg bør merkevarens identitet og bedriftens kjerneverdier være utarbeidet. Strategien skal være et styringsdokument som forteller bedriften hvilken retning den skal gå i sosiale medier – først og fremst hvordan man skal kommunisere i kanalene. Mange velger i tillegg å sette opp en innholdsstrategi for å sikre at de kommuniserer til forbrukerne i alle fasene i kjøpsprosessen.
Technology
Bedriftens tilstedeværelse i sosiale medier havner stort sett under kategorien «egne medier» fra inndelingen betalte, egne og fortjente medier. I alle fall det man publiserer selv; innhold, community og kunnskap. Men så er det mulig å betale for annonseplass (betalt) og få omtale fra andre (fortjent) – litt som en alt i ett tilstedeværelse.
Synlighet i sosiale medier er viktig for bedriften fordi at, som bedrift, er du interessert i å kommunisere med kunden i alle faser av kjøpsprosessen. Uansett om du selger produkter eller tjenester til bedrifter eller privatpersoner, så når du beslutningstakerne på sosiale medier.
Trenger din bedrift hjelp til å bli synlig i sosiale medier? I så fall håper jeg du tar kontakt. Jeg hjelper dere gjerne å oppnå suksess i sosiale medier!