Sjefen i instagram har gitt ut en artikkel; «Instagram Ranking Explained» hvor de forklarer hvordan hver enkel del av appen sine algoritmer fungerer. I denne artikkelen skal jeg forklare hvordan instagram rangerer din instagram feed.

Instagram feeden er det du kommer inn på når du åpner appen. Den er din personaliserte “base” på instagram, hvor du kan få kontakt med venner, familie og interesser. Det vil si at den består av en miks av ulikt innhold fra kontoer du følger, innhold instagram anbefaler for deg og annonser.

Appen starter med å definere faktorer som skal hjelpe dem å vise deg innhold du interesserer deg for. Det baseres på hvem du følger, liker og engasjerer deg med. Etter dette legger de merke til hva som var i postene, hvem som lagde de og hvilke interesser du har. De legger også merke til hvilken innholdstype som er din preferanse (bilde eller film) og viser deg mer av det.

De signalene Instagram fanger opp for å rangere din Instagram feed i rekkefølge etter viktighet er:

  • Din aktivitet: Poster du har likt, delt, lagret eller kommentert hjelper instagram å forstå hva du er interessert i.
  • Informasjon om posten: Signaler om hvor populær posten er; hvor mange som har likt den, hvor fort de liker, kommenterer, deler og lagrer posten. Og også informasjon om posten i seg selv, slik som når den var postet og hvilken lokasjon som er valgt.
  • Informasjon om personen som postet: Dette hjelper instagram å vite hvor interessant denne personen er for deg, og inkluderer informasjon om hvor mange ganger du har engasjert deg med denne personen de siste ukene.
  • Din historie med samhandling med noen: Gir instagram informasjon om hvor interessert du er generelt sett i å se poster fra akkurat denne personen. Et eksempel er at dere kommenterer på hverandre sine poster.

I tillegg til alt dette ser instagram på hvor sannsynlig det er at du bruker noen sekunder på en post, kommenterer på den, liker den, deler den eller trykker deg inn på profilen via profilbildet ved posten. Jo mer sannsynlig det er at du engasjerer deg, jo høyere opp i feeden vil posten komme.

Dette er nyttig informasjon for bedrifter som ønsker å lage innhold som dukker opp i feeden til sin målgruppe, og støtter godt opp om påstanden om at man må lage innhold som fanger interessen til de man ønsker å nå. Lurer du på hvordan man oppretter instagramkonto for bedrift?