Er du en av de som lurer på om markedsføring i sosiale medier er noe for din bedrift? Her er 8 fordeler med SOME-markedsføring.
1. SOME-markedsføring bygger merkekjennskap og gjenkjennelse
Å bygge merkekjennskap og økt gjenkjennelse er enhver bedrifts viktigste markedsføringsmål.
Det er fordi forbrukere ønsker å kjøpe merker de kjenner igjen, og mange bygger til og med merkelojalitet, noe som fører til langsiktige forretningsfordeler.
Sosiale medier gir mulighet for enkel og effektiv merkevarebygging.
2. Relasjonsbygging ved SOME-markedsføring
Kundene forventer at bedriften håndterer forespørslene gjennom sosiale medier, og en sterk kundeservice i sosiale medier kan bygge meningsfulle relasjoner mellom din bedrift og dine kunder.
I sosiale medier kan bedrifter svare kundene sine med en gang, og forbrukere som har hatt en positiv opplevelse med et merke på sosiale medier er mer sannsynlig å anbefale det merket til folk de kjenner.
3. Trafikk til nettsiden fra SOME-markedsføring
Sosiale medier kan hjelpe deg med å sende kunder direkte til nettsiden din. Søkemotorer er selvfølgelig svært viktige til denne oppgaven, men sosiale mediekanaler gir mulighet for mer varierte trafikkstrømmer, datainnsamling og retargeting!
4. Kundetilbakemeldinger i sosiale medier
Noe av det viktigste innholdet du kan ha i dine sosiale mediekanaler er kundetilbakemeldinger. Dette kan være i form av kundeanmeldelser, kundegenerert innhold eller kommentarer.
Du er kanskje redd for å få negativ tilbakemelding, men i slike situasjoner kan du faktisk bygge en enda sterkere relasjon til kunden ved å løse problemet.
Husk uansett å svare på tilbakemeldingene, om de er positive eller negative.
5. Vareprat
En sterk markedsføringsstrategi for sosiale medier vil starte samtaler om merkevaren din og produktene dine. Et godt tips er å engasjere publikum når de kommenterer på innholdet ditt. Sørg for at de forstår at det er en person, og ikke en robot, som svarer.
Fokuser på å dele innhold som naturlig skaper samtaler. Du kan for eksempel gi shoutouts til samarbeidspartnere, be om tilbakemelding om produktene dine og stille åpne spørsmål og la publikum svare.
6. Sosiale medier er sted å fortelle bedriftens historie
Bruk av sosiale medier er en fin måte å dele bedriftens historie. Det er et sted hvor du enkelt kan dele innhold og nyheter. Effektiv historiefortelling kan ha sterk innvirkning på merkevarens image. Historiene kan være enkle eller omfattende, alt ettersom hva som passer DIN bedrift.
7. Identifisere trender i forbrukeratferd
Ved å lytte til hva forbrukerne sier om din merkevare eller din bransje, kan du oppdage hvordan forbrukerne avgjør hva eller hvem de skal kjøpe av eller ikke. Ved å følge med på hva kundene sier om deg vil du få en bedre forståelse av målgruppen, og dermed ha bedre muligheter for å publisere tilpasset innhold i dine kanaler.
Les om 3 innholdstyper du MÅ ha i din innholdsstrategi.
8. Salg ved hjelp av SOME-markedsføring
Viktigst av alt kan sosiale medier generere salg! God markedsføring av produktene og tjenestene dine i sosiale medier skaper etterspørsel, og det er til syvende sist grunnen til at du investerer i markedsføring, ikke sant?
Så, hvorfor er ikke din bedrift på sosiale medier? Mangler du tid eller kunnskap om temaet? Send meg en melding, så hjelper jeg deg gjerne!