Lurer du på hva som er hemmeligheten bak en engasjert målgruppe i sosiale medier? Se hvilke innholdstyper du MÅ ha i din innholdsstrategi.
Første råd er å dele innhold som målgruppen din vil se.
La oss gå ut fra at du har full innsikt i hvem din målgruppe er, eller hvertfall hvem du ønsker at den skal være. Bruk denne innsikten til å se på innholdet fra målgruppens perspektiv. Innholdet ditt bør nemlig handle om dem – ikke deg!
I et hav av ulikt innhold er det 3 innholdstyper du må ha i din bedrifts innholdsstrategi:
- Sosiale bevis
- Dine produkter/tjenester
- Mennesker
Sosiale bevis
Deling av kundeomtaler er en svært god måte å vise frem hvilke produkter/tjenester dere tilbyr på en troverdig måte. Positiv omtale fra kunder bygger tillit og gir nye kunder bekreftelse på at denne tjenesten eller produktet er verdt å kjøpe. En bør strebe etter å få positive kundeomtaler, og innhente tillatelse til å dele omtalen i sine sosiale medier.
Men hva om vi får negativ omtale? Negativ omtale er en god mulighet til å vise akkurat hvor god kundeservice din bedrift kan gi. Behandle omtalen profesjonelt og løs problemet kunden har hatt – i mange tilfeller medfører dette at kundetilfredsheten blir høyere, nettopp fordi kunden føler seg sett og hørt. Istedenfor at kunden forteller de rundt seg hvor dårlig tjenesten/produktet var, kan de fortelle hvor god dere var til å løse problemet når det først oppsto.
En annen form for sosiale bevis er samarbeidsposter. Ved å vise at du samarbeider med andre anerkjente merkevarer, personer eller andre organisasjoner, bygger du relasjoner og kan få overført tilliten målgruppen allerede har til samarbeidspartneren din. Når du benytter slikt innhold bør du selvfølgelig velge relevante samarbeidspartnere som har riktig målgruppe for deg.
Del kundeinnhold! En tredje form for sosiale bevis er å dele innhold kundene dine tagger deg i. Bare husk – spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Du kan dele innhold som du er tagget i direkte på story, hvor de som ser det kommer til kundens profil ved å klikke på innholdet. Skal du dele det fra din egen kanal må du innhente tillatelse på forhånd – det holder ikke å bare skrive hvem du har hentet innholdet fra.
Dine produkter/tjenester
Det er jo produktet/tjenesten du ønsker å selge – så selvfølgelig må du ha innhold som handler om akkurat det. Men hvordan kan du få produktet/tjenesten til å handle om målgruppen? Jo. Fokuser på hvilket problem produktet/tjenesten løser for målgruppen. Eksempel på innhold som viser produktet/tjenesten og handler om målgruppen:
- 5 tips om produktet/tjenesten
- Gevinster målgruppen får/oppnår ved å benytte produktet/tjenesten
- Svar på vanlige spørsmål om produktet/tjenesten
- Vis hvordan produktet/tjenesten blir brukt
Du forstår tegninga?
I sosiale medier kan man visualisere hvilke problemer tjenesten/produktet løser med bruk av bilder, film og tekst. Et lite ekstra tips; benytt de ulike formatene de sosiale mediene tilbyr til innholdet, så får de ofte bedre organisk synlighet (for eksempel Instagram Reels, bildekarusell, LIVE-sending, story, artikkel på LinkedIn o.l.).

Mennesker
Behind the scenes, ukens agenda, be om innspill. Folk liker folk, og ved å la målgruppen bli kjent med dere som jobber i bedriften, så skaper dere sterke relasjoner.
Lag gjerne innhold hvor de ansatte i bedriften blir presentert. Du kan for eksempel be medarbeiderne fortelle hvorfor de ønsket seg denne jobben, fortelle sine 3 favorittprodukter fra butikken, presentere seg selv på generell måte med navn, alder, livssituasjon – det finnes så mange måter å gjøre det på, finn gjerne en stil som passer godt for din bedrift samtidig som det fanger oppmerksomheten til publikum.
Med relasjonsbygging skaper man også bedre muligheter for rekruttering. Vis frem arbeidsmiljøet, hvem som ville blitt deres nye kollegaer, hvordan dere jobber og andre spennende ting dere driver med som kan fange interessen til potensielle nye medarbeidere. Slik tiltrekker dere folk som ønsker å jobbe i miljøet dere kan tilby – på ekte.
Innholdet bør altså handle om målgruppen – ikke deg. Med sosiale bevis, dine produkter/tjenester og mennesker i din innholdsstrategi er jeg sikker på at kvaliteten på din tilstedeværelse i sosiale medier vil bedre seg.
Få foten innafor. Kontakt meg og avtal et møte, så finner vi ut hvordan vårt samarbeid kan se ut. Helt uforpliktende, selvfølgelig.